Dom Pomocy Społecznej „JUNIOR” w Miłkowie, 58-535 Miłków nr 138, powiat Jelenia Góra
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr IX/39/99 Rady Powiatu Jeleniogórskiego z dnia 31 maja 1999 r.
Uwzględniono zmiany wniesione
Uchwałą Nr XXVI/166/08
Rady Powiatu Jeleniogórskiego z 30.12.008 r
S T A T U T
Domu Pomocy Społecznej „JUNIOR” w Miłkowie.
(tekst jednolity)
Spis treści:
- Rozdział I Postanowienia ogólne
- Rozdział II Organizacja Domu
- Rozdział III Zasady Działania Domu
- Rozdział IV Zakres i Poziom Świadczonych Usług
- Rozdział V Prawa i Obowiązki Mieszkańca
- Rozdział VI Postanowienia Końcowe
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
- 1
- Dom Pomocy Społecznej „JUNIOR” w Miłkowie zwany dalej „Domem” jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową prowadzoną i finansowaną przez Powiat Jeleniogórski.
- Dom zapewnia całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, zdrowotne, edukacyjne, społeczne i religijne swoich mieszkańców.
- Siedzibą Domu jest wieś Miłków, gmina Podgórzyn.
- 2
Dom Pomocy Społecznej w Miłkowie jest Domem:
- stałego pobytu,
- posiadającym 102 miejsca,
- dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie oraz dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie
- 3
Dom działa na podstawie :
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U.z 2008 r. Nr 115, poz. 728),
- ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami),
- zarządzenia Nr 17/96 Wojewody Jeleniogórskiego z dnia 4 marca 1996r. w sprawie ustalenia statusu prawnego Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Miłkowie.
- niniejszego statutu.
- innych obowiązujących w prowadzeniu Domu aktów prawnych.
- 4
- Dom położony jest na nieruchomości zabudowanej w gminie Podgórzyn w Miłkowie nr 138, w granicach działek nr 376/2, 376/3, 407 i 410 dla których Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze prowadzi księgę wieczystą nr kw – 45452 oraz w Miłkowie nr 165 w granicach działek 355/1 i 355/2, dla której Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze prowadzi księgę wieczystą nr kw – 45453.
- 5
- Dom jest zorganizowany w formie jednostki budżetowej.
- Dom prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Środki finansowe gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym.
- Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy.
Rozdział II
Organizacja Domu
- 6
- Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność.
- Dyrektor zarządza Domem i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje wszystkie czynności z zakresu prawa pracy wobec podległych sobie pracowników.
- 7
Dyrektor organizuje pracę w Domu, a w szczególności:
- zapewnia warunki do realizacji zadań Domu,
- Inspiruje i kontroluje pracę podległych pracowników,
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność Domu.
- 8
Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy:
- głównego księgowego,
- kierowników działów.
- 9
- W razie nieobecności dyrektora, Domem kieruje osoba przez niego upoważniona.
- Główny księgowy kieruje pracą działu księgowości.
- Główny księgowy prowadzi gospodarkę finansowo-księgową i rachunkowość Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- 10
W Domu tworzy się działy:
- dział administracyjno-gospodarczy,
- dział finansowo-księgowy,
- dział terapeutyczno-opiekuńczy,
- 11
Kontrolę wewnętrzną Domu sprawuje dyrektor, główny księgowy i kierownicy działów.
- 12
Szczegółową organizację i działanie Domu określa regulamin organizacyjny nadany przez Zarząd Powiatu Jeleniogórskiego.
Rozdział III
Zasady działania Domu
- 13
Działalność Domu opiera się na następujących zasadach działania:
- zasada poszanowania godności, intymności i niezależności mieszkańców oraz ich przekonań religijnych,
- zasada troski o rozwój osobowości i w miarę możliwości samodzielności mieszkańców,
- zasada zapewnienia bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców,
- zasada uwzględnienia fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców przy egzekwowaniu ich obowiązków,
- zasada poszanowania prawa do utrzymywania i rozwijania kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym,
- zasada rozwijania aktywności mieszkańców, udziału w zajęciach sportowych,
- zasada poszanowania prawa do godnego umierania i sprawienia zmarłym pogrzebu zgodnie z wyznaniem i miejscowymi zwyczajami,
- zasada poszanowania prawa do posiadania własnych drobnych przedmiotów, środków pieniężnych i miejsca do ich bezpiecznego przechowywania.
Rozdział IV
Zakres i poziom świadczonych usług
- 14
Dom zapewnia mieszkańcom podstawowy zakres usług:
- w zakresie potrzeb bytowych:
- miejsce zamieszkania wyposażone w niezbędne meble, pościel i bieliznę pościelową, sprzęt oraz środki higieny osobistej,
- wyżywienie w tym dietetyczne, zgodnie ze wskazaniami lekarza w ramach obowiązującej stawki żywieniowej,
- zapewnienie odzieży, bielizny osobistej i obuwia,
- w zakresie usług opiekuńczych:
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych łącznie z karmieniem i ubieraniem, myciem i kąpaniem osób, które same nie mogą wykonać tych czynności,
- podnoszenie sprawności fizycznej oraz aktywizowanie mieszkańców w ich codziennym życiu,
- udzielanie niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych wyrobienie dowodów osobistych – pomoc w utrzymaniu kontaktów z sądem opiekuńczym, opiekunami prawnymi oraz kuratorami,
- w zakresie wspomagania:
- wychowanie i uczenie poprzez nauczanie specjalne,
- organizowanie terapii zajęciowej,
- zapewnienie korzystania z biblioteki i prasy codziennej,
- organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie brania udziału w imprezach kulturalnych, sportowych i turystycznych,
- umożliwienie kontaktu z duchownymi i udział w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańca.
- 15
Dom świadczy również usługi:
- w zakresie potrzeb zdrowotnych zgodnie z przysługującymi uprawnieniami,
- w zakresie pobierania nauki przez dzieci i młodzież,
- w zakresie rewalidacji i wychowania poprzez doświadczenie życiowe.
Rozdział V
Prawa i obowiązki mieszkańca
- 16
Mieszkaniec domu ma prawo do:
- korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom,
- uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb,
- uzyskiwaniu stosownej pomocy w zapewnieniu ochrony prawnej, w przypadku ograniczenia zdolności do czynności prawnych,
- godnego traktowania,
- zgłaszania skarg i wniosków do dyrekcji Domu i do Rady mieszkańców,
- uczestniczenia w pracach samorządu,
- przyjmowania odwiedzin krewnych, znajomych oraz doświadczenia z ich strony pielęgnacji i opieki,
- uzyskiwania wyjaśnień i informacji o regulacji prawnej działalności świadczonych przez dom,
- przebywanie poza Domem po uprzednim zawiadomieniu dyrekcji o taki zamiarze, a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody lekarza,
- godnego pochówku zgodnie z wyznaniem i miejscowymi zwyczajami.
- 17
Obowiązkiem mieszkańca Domu jest:
- poszanowanie norm i zasad współżycia społecznego,
- dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,
- przestrzeganie norm i zasad współżycia, respektowanie zasady trzeźwości na terenie Domu, zapoznanie się i stosowanie regulaminu przyjętego przez samorząd,
- przyczynianie się do tworzenia właściwej atmosfery Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania,
- współdziałanie w miarę możliwości z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
- dbałość o mienie Domu,
- ponoszenie opłat za pobyt w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przestrzeganie regulaminu Domu oraz innych zarządzeń porządkowych.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
- 18
Nadzór nad Domem sprawuje Starosta Jeleniogórski.
- 19
Zmiana statutu może nastąpić w formie właściwej dla jego nadania.