Dom Pomocy Społecznej „JUNIOR” w Miłkowie, 58-535 Miłków nr 138, powiat Jelenia Góra

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr IX/39/99 Rady Powiatu Jeleniogórskiego z dnia 31 maja 1999 r.

Uwzględniono zmiany wniesione

Uchwałą Nr XXVI/166/08

Rady Powiatu Jeleniogórskiego z 30.12.008 r

S T A T U T

 Domu Pomocy Społecznej „JUNIOR” w Miłkowie.

 (tekst jednolity)

 Spis treści:

  1. Rozdział I Postanowienia ogólne
  2. Rozdział II Organizacja Domu
  3. Rozdział III Zasady Działania Domu
  4. Rozdział IV Zakres i Poziom Świadczonych Usług
  5. Rozdział V Prawa i Obowiązki Mieszkańca
  6. Rozdział VI Postanowienia Końcowe

Rozdział I

Postanowienia Ogólne

  • 1
  1. Dom Pomocy Społecznej „JUNIOR” w Miłkowie zwany dalej „Domem” jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową prowadzoną i finansowaną przez Powiat Jeleniogórski.
  2. Dom zapewnia całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, zdrowotne, edukacyjne, społeczne i religijne swoich mieszkańców.
  3. Siedzibą Domu jest wieś Miłków, gmina Podgórzyn.
  • 2

 Dom Pomocy Społecznej w Miłkowie jest Domem:

  1. stałego pobytu,
  2. posiadającym 102 miejsca,
  3. dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie oraz dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie
  • 3

Dom działa na podstawie :

  1. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U.z 2008 r. Nr 115, poz. 728),
  2. ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami),
  3. zarządzenia Nr 17/96 Wojewody Jeleniogórskiego z dnia 4 marca 1996r. w sprawie ustalenia statusu prawnego Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Miłkowie.
  4. niniejszego statutu.
  5. innych obowiązujących w prowadzeniu Domu aktów prawnych.
  • 4
  1. Dom położony jest na nieruchomości zabudowanej w gminie Podgórzyn w Miłkowie nr 138, w granicach działek nr 376/2, 376/3, 407 i 410 dla których Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze prowadzi księgę wieczystą nr kw – 45452 oraz w Miłkowie nr 165 w granicach działek 355/1 i 355/2, dla której Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze prowadzi księgę wieczystą nr kw – 45453.
  • 5
  1. Dom jest zorganizowany w formie jednostki budżetowej.
  2. Dom prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Środki finansowe gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym.
  4. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy.

 Rozdział II

 Organizacja Domu

  • 6
  1. Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność.
  2. Dyrektor zarządza Domem i reprezentuje go na zewnątrz.
  3. Dyrektor wykonuje wszystkie czynności z zakresu prawa pracy wobec podległych sobie pracowników.
  • 7

Dyrektor organizuje pracę w Domu, a w szczególności:

  1. zapewnia warunki do realizacji zadań Domu,
  2. Inspiruje i kontroluje pracę podległych pracowników,
  3. dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność Domu.
  • 8

Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy:

  1. głównego księgowego,
  2. kierowników działów.
  • 9
  1. W razie nieobecności dyrektora, Domem kieruje osoba przez niego upoważniona.
  2. Główny księgowy kieruje pracą działu księgowości.
  3. Główny księgowy prowadzi gospodarkę finansowo-księgową i rachunkowość Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  • 10

W Domu tworzy się działy:

  1. dział administracyjno-gospodarczy,
  2. dział finansowo-księgowy,
  3. dział terapeutyczno-opiekuńczy,
  • 11

Kontrolę wewnętrzną Domu sprawuje dyrektor, główny księgowy i kierownicy działów.

  • 12

Szczegółową organizację i działanie Domu określa regulamin organizacyjny nadany przez Zarząd Powiatu Jeleniogórskiego.

Rozdział III

Zasady działania Domu

  • 13

Działalność Domu opiera się na następujących zasadach działania:

  1. zasada poszanowania godności, intymności i niezależności mieszkańców oraz ich przekonań religijnych,
  2. zasada troski o rozwój osobowości i w miarę możliwości samodzielności mieszkańców,
  3. zasada zapewnienia bezpieczeństwa i spokoju mieszkańców,
  4. zasada uwzględnienia fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców przy egzekwowaniu ich obowiązków,
  5. zasada poszanowania prawa do utrzymywania i rozwijania kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym,
  6. zasada rozwijania aktywności mieszkańców, udziału w zajęciach sportowych,
  7. zasada poszanowania prawa do godnego umierania i sprawienia zmarłym pogrzebu zgodnie z wyznaniem i miejscowymi zwyczajami,
  8. zasada poszanowania prawa do posiadania własnych drobnych przedmiotów, środków pieniężnych i miejsca do ich bezpiecznego przechowywania.

Rozdział IV

Zakres i poziom świadczonych usług

  • 14

Dom zapewnia mieszkańcom podstawowy zakres usług:

  1. w zakresie potrzeb bytowych:
  2. miejsce zamieszkania wyposażone w niezbędne meble, pościel i bieliznę pościelową, sprzęt oraz środki higieny osobistej,
  3. wyżywienie w tym dietetyczne, zgodnie ze wskazaniami lekarza w ramach obowiązującej stawki żywieniowej,
  4. zapewnienie odzieży, bielizny osobistej i obuwia,
  5. w zakresie usług opiekuńczych:
  6. udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych łącznie z karmieniem i ubieraniem, myciem i kąpaniem osób, które same nie mogą wykonać tych czynności,
  7. podnoszenie sprawności fizycznej oraz aktywizowanie mieszkańców w ich codziennym życiu,
  8. udzielanie niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych wyrobienie dowodów osobistych – pomoc w utrzymaniu kontaktów z sądem opiekuńczym, opiekunami prawnymi oraz kuratorami,
  9. w zakresie wspomagania:
  10. wychowanie i uczenie poprzez nauczanie specjalne,
  11. organizowanie terapii zajęciowej,
  12. zapewnienie korzystania z biblioteki i prasy codziennej,
  13. organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie brania udziału w imprezach kulturalnych, sportowych i turystycznych,
  14. umożliwienie kontaktu z duchownymi i udział w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańca.
  • 15

Dom świadczy również usługi:

  1. w zakresie potrzeb zdrowotnych zgodnie z przysługującymi uprawnieniami,
  2. w zakresie pobierania nauki przez dzieci i młodzież,
  3. w zakresie rewalidacji i wychowania poprzez doświadczenie życiowe.

Rozdział V

Prawa i obowiązki mieszkańca

  • 16

Mieszkaniec domu ma prawo do:

  1. korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom,
  2. uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb,
  3. uzyskiwaniu stosownej pomocy w zapewnieniu ochrony prawnej, w przypadku ograniczenia zdolności do czynności prawnych,
  4. godnego traktowania,
  5. zgłaszania skarg i wniosków do dyrekcji Domu i do Rady mieszkańców,
  6. uczestniczenia w pracach samorządu,
  7. przyjmowania odwiedzin krewnych, znajomych oraz doświadczenia z ich strony pielęgnacji i opieki,
  8. uzyskiwania wyjaśnień i informacji o regulacji prawnej działalności świadczonych przez dom,
  9. przebywanie poza Domem po uprzednim zawiadomieniu dyrekcji o taki zamiarze, a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody lekarza,
  10. godnego pochówku zgodnie z wyznaniem i miejscowymi zwyczajami.
  • 17

Obowiązkiem mieszkańca Domu jest:

  1. poszanowanie norm i zasad współżycia społecznego,
  2. dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,
  3. przestrzeganie norm i zasad współżycia, respektowanie zasady trzeźwości na terenie Domu, zapoznanie się i stosowanie regulaminu przyjętego przez samorząd,
  4. przyczynianie się do tworzenia właściwej atmosfery Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania,
  5. współdziałanie w miarę możliwości z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
  6. dbałość o mienie Domu,
  7. ponoszenie opłat za pobyt w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  8. przestrzeganie regulaminu Domu oraz innych zarządzeń porządkowych.

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

  • 18

Nadzór nad Domem sprawuje Starosta Jeleniogórski.

  • 19

Zmiana statutu może nastąpić w formie właściwej dla jego nadania.